Skóra naczynkowa

SKÓRA NACZYNKOWA

Rozszerzone naczynka krwionośne (skóra naczynkowa) zazwyczaj pojawiają się na twarzy, dekolcie i nogach. Najpierw występuje rumień, który nasila się pod wpływem emocji, a następnie pojawiają się drobne, rozszerzone naczynka. Nie jest to jedynie defekt estetyczny, ponieważ rezultatem tego stanu może być m.in. trądzik różowaty. Rozszerzone naczynka na nogach mogą stanowić objaw schorzenia (niewydolności) żył. Z tego względu popękane naczynka muszą być leczone, aby nie dopuścić do ewentualnych powikłań.

Popękane naczynka pojawiają się pod wpływem zimnych lub gorących temperatur, ich gwałtownej zmiany, wiatru, emocji, słońca i picia alkoholu. Problem często występuje u kobiet ciężarnych w pierwszym trymestrze ciąży z powodu zmian w gospodarce hormonalnej, w szczególności ilości produkowanego przez organizm estrogenu i progesteronu, który zmniejsza napięcie ścian naczyń żylnych. To właśnie estrogen jest też przyczyną pojawiania się popękanych naczynek u kobiet stosujących hormonalne metody antykoncepcji.

Szczególnie podatne na pękanie naczynek są osoby z suchą, cienką i delikatną skórą, która gwałtowniej reaguje na bodźce zewnętrzne. Słabe i pozbawione elastyczności naczynka przebiegają bliżej powierzchni skóry, toteż cera staje się nienaturalnie zaróżowiona. Fachowa nazwa takich zmian to teleangiektazje. Wyraźne, czerwone niteczki mogą do siebie ściśle przylegać. Wyglądają wtedy jak jednolite, zlane zaczerwienienie.

Skóra naczynkowa. Pierwsze objawy rozszerzonych naczynek to zaczerwienienie nosa, policzków i przestrzeni między brwiami, a także uczucie gorąca na twarzy po wypiciu alkoholu, kawy i herbaty oraz po wejściu do ciepłego pomieszczenia.

Skóra naczynkowa z tendencją do rozszerzonych, pękających naczynek wymaga odpowiedniej pielęgnacji oraz profilaktyki chroniącej przed nasileniem się objawów.

ZAPOBIEGANIE I PIELĘGNACJA
  • Unikanie czynników prowokujących,
  • Fotoprotekcja filtrami mineralnymi (biała poświata maskuje rumień) z tlenkiem tytanu lub cynku,
  • Kremy ze składnikami obkurczającymi naczynia krwionośne (arnika, oczar, mączennica, krwawnik, nostrzyk, wyciąg z winorośli, miłorząb) oraz alantoiną, bisabololem, pantenolem,
  • Preparaty zawierające składniki przeciw obrzękowe – pochodne sulfonowe dekatranu,
  • Masaż z substancjami natłuszczająco-regenerującymi,
  • Retinoidy miejscowo i ogólnie,
  • Leki uspokajające, leki uszczelniające naczynia krwionośne,
  • Stosowanie substancji hormonalnych w okresie menopauzy.