Żylaki kończyn dolnych

PROBLEM

Żylaki kończyn dolnych to poważny problem nie tylko kosmetyczny, lecz przede wszystkim zdrowotny. Wiele osób cierpi na żylaki, które stanowią chorobę obecnie najczęściej spotykaną. Częstość schorzenia rośnie z wiekiem i dotyka częściej kobiet niż mężczyzn. Problem jest poważny, gdyż schorzenie ma na ogół przebieg postępujący ze skłonnością do nawrotów.

Żylakami nazywamy trwałe ograniczone rozszerzenia żył powierzchownych, które przyjmują postać węzowatych sznurów, splotów lub kłębków, często z balonowatymi uwypukleniami.Pojawienie się ich jest świadectwem rozwoju przewlekłej niewydolności żylnej.

Do powstania żylaków przyczyniają się różne czynniki. Wpływ ma środowisko, wiek, styl życia a także czynniki dziedziczne. Nie na wszystkie czynniki ryzyka można wpływać, jednak są sposoby zapobiegania chorobie żył, jak chociażby aktywność fizyczna, która powoduje uruchamianie tzw. „pompy łydkowej”. Skurcze mięśni nóg pobudzają krążenie żylne, przepychając krew w kierunku serca.

W początkowym okresie żylaki kończyn dolnych nie powodują żadnych dolegliwości. Pacjent zgłasza się do lekarza z powodów kosmetycznych. Pierwszym objawem jest najczęściej uczucie ciężkości kończyn, potem bóle, często pieczenia i kurcze nóg, Obrzęki z biegiem czasu nasilaja się. W zaawansowanym okresie choroby w czasie oglądania kończyny stwierdza się liczne wężykowate sznury i sploty żylne często z balonowatym uwypukleniem. Nieleczone schorzenie może doprowadzić do różnorodnych stanów zapalnych a w efekcie do zapalenia żył. Wybór leczenia zależy od stopnia zaawansowania żylaków, stanu zdrowia pacjenta, zawodu oraz wieku chorego.