Choroby pęcherzyka żółciowego

PROBLEM

Choroby pęcherzyka zółciowego. Pęcherzyk żółciowy leży pod wątrobą. Kształtem przypomina gruszkowaty woreczek. Pęcherzyk żółciowy ma do 10 centymetrów długości. Składa się z szyjki, trzonu i dna. Szyjka przedłużona jest przewodem pęcherzykowym, który z kolei łączy się z przewodem wątrobowym, a następnie uchodzi do dwunastnicy. Ściana pęcherzyka żółciowego zbudowana jest z trzech warstw: błony śluzowej, błony mięśniowej i błony surowiczej. Choroby pęcherzyka zółcioweg

Główną funkcją pęcherzyka żółciowego jest magazynowanie i zagęszczanie żółci. Narząd ten może pomieścić do 70 ml żółci. Gdy człowiek jest głodny, produkowana przez wątrobę żółć magazynowana jest w pęcherzyku żółciowym. Natomiast podczas posiłku żółć uwalniana jest do dwunastnicy. Żółć emulguje tłuszcze, co oznacza, że pomaga je trawić i wchłaniać. Dzięki temu wchłaniane są też witaminy rozpuszczalne w tłuszczach

Do najczęstszych chorób pęcherzyka żółciowego należą:

– kamica pęcherzyka żółciowego

– ostre i przewlekłe zapalenie pęcherzyka

– rak pęcherza żółciowego.

KAMICA PĘCHERZYKA ŻÓŁCIOWEGO

Na tę przypadłość kobiety chorują trzy razy częściej niż mężczyźni. Bardzo często kamienie żółciowe stwierdza się u osoby, która spełnia kryteria tzw. 4xF, czyli kobieta, czterdziestoletnia, otyła, która kilkakrotnie rodziła (w języku angielskim brzmi to: female, forty, fat, fertile). Nie jest to jednak schemat dotyczący wszystkich chorych na kamicę żółciową.

Nie zawsze konieczne jest operowanie pęcherzyka. Operację przeprowadza się tylko wtedy, gdy kamienie są powodem przykrych dolegliwości – np. bardzo bolesnej kolki żółciowej – i wtedy, gdy nie można się ich pozbyć stosując farmakoterapię. Kamienie cholesterolowe często udaje się rozpuścić odpowiednimi lekami. Jeżeli konieczna jest operacja to chirurg musi usunąć cały pęcherzyk. Pozostawia jednak przewód żółciowy, żeby żółć miała którędy płynąć z wątroby do dwunastnicy. Kamica pęcherzyka żółciowego