Skóra sucha

SKÓRA SUCHA

Skóra osłania i chroni narządy wewnętrzne przed negatywnym wpływem środowiska zewnętrznego, utrzymuje także m.in. optymalne nawilżenie i chroni ustrój przed utratą wilgoci.  Gdy dojdzie do zaburzenia tych mechanizmów lub gdy ilość traconej przez naskórek wody jest nieproporcjonalna do poziomu jego nawodnienia, wtedy pojawia się suchość skóry, cechująca się obecnością zaczerwienienia, nadmiernym złuszczaniem, zmatowieniem, obecnością pęknięć i podrażnień, a także innych subiektywnych objawów obniżających jakość życia, takich jak uczucie ściągnięcia, spierzchnięcia, dyskomfort, uporczywy świąd, kłucie lub pieczenie. Suchość skóry to stan informujący o uszkodzeniu lub spadku wydolności bariery naskórkowej, którą tworzą płaszcz hydrolipidowy (naturalny czynnik nawilżający) a także lipidy spoiwa międzykomórkowego. Może się ona pojawić u każdego człowieka, niezależnie od wieku, płci czy pierwotnego typu cery.

Najczęstsze przyczyny suchości to czynniki środowiskowe, m.in. wiatr, mróz, suche powietrze, także suchy i zimny klimat, klimatyzatory, wentylatory, urządzenia nawiewowe, ekspozycja na promieniowanie UV, wysokie i bardzo niskie temperatury. Suchość skóry może być również spowodowana częstym kontaktem z wodą (wpływ ma jej jakość, chlorowanie, twardość).

Czynniki genetyczne mogą warunkować nieprawidłowy proces rogowacenia, a tym samym być przyczyną suchości skóry. Do genetycznie uwarunkowanych chorób przebiegających z zaburzeniem procesu keratynizacji zalicza się przede wszystkim uogólnione zaburzenia rogowacenia (np. rybia łuska), nadmierną proliferację naskórka obserwowaną zarówno w łuszczycy, jak i atopowym zapaleniu skóry. Wśród przyczyn suchości skóry wymienia się też palenie papierosów i picie alkoholu.
Do odwodnienia organizmu, a tym samym do powstawania objawów suchości, może dojść wskutek błędów żywieniowych, a także zmniejszonej podaży wody, wyniszczenia organizmu, stanów gorączkowych, wymiotów, biegunki, stosowania leków diuretycznych. Wpływ ma również niewłaściwa dieta, niedobory pokarmowe, zwłaszcza awitaminozy (np. niedobory witaminy A) oraz dieta uboga w nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) i wody mineralne.

Objawy suchej skóry bardzo często towarzyszą chorobom ogólnoustrojowym, takim jak cukrzyca, przewlekłe choroby narządów wewnętrznych (np. niewydolność nerek i/lub wątroby), niedoczynność tarczycy, nowotwory narządów wewnętrznych, jadłowstręt psychiczny czy uszkodzeniu ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, jak i innym chorobom o podłożu neurologicznym.

ZAPOBIEGANIE I PIELĘGNACJA
  • Kąpiel raz dziennie w ciepłej wodzie przez 10-15 min z dodatkiem emolientów lub proszku koloidalnego z wyciągiem np. z owsa. Do 5 min. po kąpieli skóra musi zostać nawilżona preparatem na bazie emolientów (substancje nawilżające o działaniu okluzyjnym – parafina, wazelina, hipoalergiczna lanolina, ogórecznik, pszenica, awokado, silikony),
  • Stosować do mycia mydła syntetyczne, przetłuszczone, glicerynowe,
  • Czasem niezbędne jest stosowanie kremów przeciwzapalnych zawierających alantoinę, bisabolol, pantenol, azulen,
  • Leki przeciwhistaminowe,
  • Odzież bawełniana, przewiewna, zapewniająca redukcję ekspozycji na czynniki drażniące i urazy.